FAQ 18

Wat betekent het dat Zonnemaatje is gemigreerd naar Econobis?


Mensen die inloggen via onze website worden vanaf de eerste week van juni doorgeleid naar de inlogsite die wordt gefaciliteerd door Econobis. Daar kun je met de oude inloggegevens die je gebruikte (vanuit Zon op Nederland) nu niet meer inloggen.

Econobis is een ICT-platform en is de opvolger van Zon op Nederland. Op zo’n ICT-platform wordt de ledenadministratie van Zonnemaatje bijgehouden. We benadrukken vaak dat het van belang is dat onze leden (certificaathouders) goed hun eigen gegevens bijhouden.
Denk daarbij aan adresgegevens (verhuizingen), maar ook de actualiteit van jouw energieleverancier. Stap je over? Dan moet je dat zelf doorgeven via dit ICT-platform. Daarom kun je ook inloggen. Zo kun je dat zelf regelen.

Via het ICT-platform van Zon op Nederland, dat tot 8 juni 2022 beschikbaar was, had je ook inzicht in de waarde van jouw certificaten, kon je zien wat je bij de Belastingdienst moet opgeven, kon je de elektrische opbrengst van jouw certificaten zien en kon je zien hoeveel energiebelasting je mag terug verwachten.
Die faciliteit biedt Econobis niet in de nieuwe omgeving waar je inlogt.

Alle certificaathouders hebben op 14 juni 2022 een e-mail ontvangen met een activeringslink. Als je die gebruikt dan maak je een nieuw, eigen wachtwoord aan, en kun je weer inloggen.
Via verschillende vaak gestelde vragen hebben we instructies gegeven hoe je wijzigingen kunt doorgeven. Die zijn nu volledig geactualiseerd aan de nieuwe situatie.

We verwachten veel van Econobis. Dit platform is door energiecoöperaties ontwikkeld en is speciaal gemaakt voor administratieve doeleinden, waar energiecoöperaties mee te maken hebben. Het is een product van onze branchevereniging EnergieSamen. Op deze pagina kun je in de brochure alles lezen over Econobis.