FAQ 1

Wil je overstappen van energieleverancier?

Verdiep jezelf dan goed in de (on)mogelijkheden van de diverse energieleveranciers.
Let erop dat je bij het overstappen naar een andere energieleverancier een partij kiest die meedoet aan de postcoderoosregeling. Niet alle energieleveranciers doen dit. In zo’n geval kun je de energiebelasting niet (of alleen met extreem grote moeite) terugvragen.

Op de website van ZonMonitor vind je een overzicht. De automatische verrekening van de energiebelasting vindt vanaf 2022 niet meer plaats via Zonmonitor, maar via EnergieSamen m.b.v. het administratieplatform Econobis.
Toch is de site van ZonMonitor handig om een snelle indruk te krijgen hoe een energieleverancier zich positioneert ten opzichte van de PostCodeRegeling en hoeveel moeite je moet doen om de energiebelasting terug te ontvangen van de energieleverancier.

Wil je geen/weinig rompslomp? Dan is ons advies te kiezen voor een leverancier die twee, maar liever drie sterren heeft. Deze leveranciers ondersteunen de postcoderoos regeling volledig.
Ook bij een energieleveranciers met één ster komt dat goed, maar dan moet je daar zelf enkele documenten voor insturen en heb je er iets meer werk aan.

Mocht je willen overstappen naar een leverancier die de postcoderoosregeling niet ondersteunt (dit zijn de leveranciers zonder sterren) dan moet je je realiseren dat je als lid geen aanspraak kan maken op restitutie van energiebelasting. Oftewel, je hebt vrijwel geen rendement op je certificaten!